Diagnostische richtlijnen CuSeHa-project
Het CuSeHa-project legt zich toe op het vergaren van expertise over en het uitvoeren van cultuursensitieve diagnostiek bij volwassen Brusselaars met een migratieachtergrond en een vermoeden van autisme/verstandelijke beperking.
Hun richtlijnen zijn een gebundelde weergave van hun praktijkervaringen tot nu toe en kan je hiernaast downloaden. |
|
Protocol diagnostiek van dyslexie in het hoger onderwijs
Op deze website vind je de visie en een aantal instrumenten van PraxisP voor de diagnostiek van dyslexie bij studenten uit het hoger onderwijs aan professionele hulpverleners aan te bieden. Het ontwikkelde diagnostisch protocol is het resultaat van 30 jaar onderzoek, onderwijs en hulpverlening onder stimulans van professor Pol Ghesquière, gewoon hoogleraar aan de KU Leuven op het gebied van de leerproblemen en leerstoornissen.
OLB-diagnostiek
De Vlaamse werkgroep OLB-diagnostiek was een samenwerking tussen CLB's, hogescholen en universiteiten. Zij ontwikkelden een aantal vragenlijsten voor diagnostiek in het kader van OnderwijsLoopbaanBegeleiding in fase 2 (fase van verhoogde zorg). Deze vragenlijsten zijn in de eerste plaats bedoeld voor CLB-medewerkers en vind je hier.
Protocol Preventie van Leesproblemen
Het Nederlands protocol Preventie van Leesproblemen groep 1 en 2 kan hier gratis gedownload worden.
Vlaamse normen werden gepubliceerd in Van Vreckem, C, & Callens, S. (2015). Voorbereidende lees- en spellingvaardigheden van Vlaamse en Nederlandse kleuters: meer verschillen dan gelijkenissen… Logopedie, 28 (6): 31-4.
Dit artikel vind je hier.
Vlaamse normen werden gepubliceerd in Van Vreckem, C, & Callens, S. (2015). Voorbereidende lees- en spellingvaardigheden van Vlaamse en Nederlandse kleuters: meer verschillen dan gelijkenissen… Logopedie, 28 (6): 31-4.
Dit artikel vind je hier.